Miguel Oliveira over de reden van zijn vertrek bij KTM

2022-07-23 11:14:12 By : Mr. Forrest Lin

Na vier seizoenen komt er in november van dit jaar een eind aan de samenwerking tussen Miguel Oliveira en KTM. Ondanks dat de Portugees nog geen getekend contract op zak heeft voor komend sprak hij onlangs in een interview met PecinoGP wel over zijn op staande zijnde breuk met de Oostenrijkse fabrikant en het in zijn ogen gebrek aan ontwikkeling van de KTM RC16.

Miguel Oliveira is nog één van de huidige MotoGP coureurs die nog geen getekend contract op zak heeft voor 2023, of misschien beter gezegd dat er nog geen officieel nieuws is omtrent de toekomst van de Portugees.

In zijn vierde seizoen bij KTM heeft Oliveira tot nu toe 4 overwinningen en 2 podiumplaatsen behaald op een KTM RC16, maar dit was voor de Oostenrijkers schijnbaar niet voldoende om hem voor 2023 opnieuw als teamgenoot van Brad Binder te laten optreden in het officiële KTM MotoGP fabrieksteam. Jack Miller zal na dit seizoen namelijk zijn plek overnemen.

Oliveira kon weliswaar bij KTM blijven maar dan zou hij genoegen moeten nemen met een plaats binnen KTM Tech3 Factory Racing, het tweede KTM-team dat vanaf 2023 gebruik zal maken van GASGAS-machines (KTM RC16 machines voorzien van een GASGAS logo op de tank). Oliveira bedankte voor de eer en leek vervolgens dicht bij een overstap naar Gresini Racing Ducati. Hij zag deze deal op het allerlaatste moment echter aan zijn neus voorbijgaan toen Estrellia Galicia 0,0 zich meldde bij het team om in 2023 als titelsponsor op te treden. Het bekende Spaanse biermerk had daarbij echter als voorwaarde dat één van hun protegés, te weten Alex Marquez, één van de twee machines van het team zou gaan bemannen. Oliveira greep hiermee naast deze plaats, maar alle tekenen wijzen er nu op dat Oliveira na dit seizoen zijn actieve MotoGP carrière voort gaat zetten bij Aprilia, en wel bij het, het team van Razlan Razali en Wilco Zeelenberg dat vanaf komend seizoen op zal gaan treden als Aprilia MotoGP satellietteam.

Ondanks dat er nog geen witte rook is sprak Oliveira tijdens de vijf weken durende zomerstop wel met het medium PecinoGP over zijn op staande zijnde breuk met de Oostenrijkse fabrikant en het in zijn ogen gebrek aan ontwikkeling van de KTM RC16.

Miguel Oliveira: “Aan het begin van het seizoen was mijn verwachting om de overeenkomst met KTM Factory Racing te verlengen. Naarmate de races vorderden, lieten ze ons ook weten dat ze van plan waren door te gaan, dus begonnen we na te denken over de voorwaarden van een toekomstige overeenkomst. Maar vlak voor Mugello vertelden ze ons dat ze me geen baan in het fabrieksteam konden aanbieden, dat is hoe het me vergaan is.”

Dit MotoGP-seizoen is hij de enige KTM-coureur die een race heeft gewonnen op de RC16, maar er zijn volgens Oliveira andere factoren die tot deze beslissing hebben geleid.

Miguel Oliveira: “Ik voelde, en geloof nog steeds, dat ik als coureur heel waardevol ben voor KTM, maar ze hebben besloten om zich op een andere rijder te richten. De beslissing van KTM is iets dat ik zal moeten accepteren. Ik neem geen beslissingen voor de toekomst op basis van het geld dat ik ga verdienen, mijn prioriteit is om in een competitieve omgeving, in een goed team en op een competitieve machine te zitten.”

Francesco Guidotti en de andere managers van de Oostenrijkse fabrikant boden hem een ​​plaats aan in het Tech3-team, een aanbod dat hij dus weigerde.

Miguel Oliveira: “Dit heeft niets te maken met de mensen die in het satellietteam van Poncharal werken, maar het is een team dat opgestart is om als junior team te fungeren, een team waar jonge Moto2 rijders naar toe kunnen als ze als rookie in de koningsklasse gaan rijden. Het lijkt erop dat het nu een team moet worden waar ze coureurs onder willen brengen die competitief zijn [duidend op zijn aanbod en de komst van Pol Espargaró]. Ik schaar mezelf nu weliswaar onder de categorie frontrunners. Misschien is het een beetje een egoïstische gedachte, maar ik denk niet dat er momenteel veel coureurs beschikbaar zijn die MotoGP-races hebben gewonnen. Zoiets is echter niet mijn ding, jammer maar het is niet anders.”

Aan de andere kant heeft hij te maken met een motor die geen grote stappen voorwaarts heeft gemaakt in vergelijking met de voorgaande MotoGP-seizoenen.

Miguel Oliveira: “We kunnen wel stellen dat er niet veel verschil is tussen onze 2020-fiets en de huidige. Onze rivalen zijn daarentegen gegroeid, sommige hebben zelfs flinke stappen weten te maken.

Een situatie die ook de twee huidige KTM MotoGP debutanten Remy Gardner en Raul Fernandez in moeilijkheden brengt volgens de Portugees.

Miguel Oliveira: “Remy en Raul, het zijn twee uitstekende coureurs, maar ze hebben geen fiets die competitief genoeg is om naar meer te streven.”

De kans dat Fernandez komend seizoen nog op een KTM actief zal zijn is dan ook zeer klein. De Spanjaard wordt zo goed als zeker vervangen door Pol Espargaró die hiermee na twee seizoenen actief te zijn geweest op een Honda terugkeert naar zijn voormalige werkgever. Fernandez zal op zijn beurt zo goed als zeker samen met Oliveira de overstap maken naar Aprilia waar ze teamgenoten worden binnen het nieuwe RNF Aprilia MotoGP team.

Tijdschema en volledige uitslagen Waar te volgen op TV Fotoverslag

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter