Schiphol laat bagagepersoneel zich letterlijk kapotwerken - Joop - BNNVARA

2022-09-18 02:49:33 By : Ms. Angelababy Zhang

China en India keren zich af van Rusland

Op luchthaven Schiphol, een commerciële onderneming die voor 92 procent in handen van de overheid is, is bagagepersoneel jarenlang gedwongen te zwaar werk uit te voeren. Fysiek overbelaste werknemers kampen daarom nu met lichamelijke problemen. Dat onthult Nieuwsuur in samenwerking met de NOS. De arbeidsinspectie heeft al in 2009 geëist dat er einde aan de praktijken gemaakt zou worden en de voorschriften voortaan nageleefd zouden worden. Dat is niet gebeurd. In plaats daarvan voert de arbeidsinspectie al twaalf jaar geen controles meer uit op deze overtredingen. Volgens bedrijfsartsen die kennis hebben van de misstanden kunnen de praktijken er toe leiden dat 50 procent van de medewerkers een beroepsziekte krijgt.

Schiphol kampt met een groot gebrek aan bagagepersoneel waardoor de chaos op de luchthaven deze zomer een internationaal schandaal werd. Het was al bekend dat medewerkers gebukt gaan onder de enorme werkdruk en slechte beloning. Nu blijkt er dus ook sprake te zijn van systematische schending van de veiligheidsnormen in arbeidsomstandigheden.

Schiphol voert de taak van bagageafhandeling niet zelf uit maar besteedt die verantwoordelijkheid uit aan onderaannemers. De luchthaven laat die verschillende uitvoerders zwaar met elkaar concurreren om de kosten voor de afhandeling zo laag mogelijk te krijgen. Er is door deskundigen gewaarschuwd dat die strategie nadelige gevolgen heeft voor de medewerkers. De bedrijven zetten onder meer geen machines of apparatuur in die de lichamelijke overbelasting vermindert. Uit interne stukken die NOS en Nieuwsuur in bezit hebben blijkt ook dat de bedrijven al jaren op de hoogte zijn van de wantoestanden en de gevolgen voor de gezondheid voor het personeel. 

De onderzoeksredactie van de NOS en Nieuwsuur sprak met zo'n dertig bagage- en cargomedewerkers die op Schiphol werken of kort geleden zijn vertrokken. Zestien van hen vertellen anoniem dat zij gezondheidsproblemen hebben gekregen vanwege het zware werk. Medewerkers vertellen door hun rug te zijn gegaan, of een spier te hebben gescheurd. Dan neemt men tijdelijk rust en hervat men weer het werk. Negen mensen zeggen blijvend letsel te hebben overgehouden. Zo kan een medewerker niet meer bukken, kan een ander niet meer boven zijn schouders tillen en vertelt een derde medewerker dat zijn hand versleten is.

In reacties erkennen de bedrijven de problemen en beloven - opnieuw - beterschap of verwijzen door naar Schiphol als verantwoordelijke voor de praktijken.

Ondertussen houdt de chaos aan.

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

Niemand gaat zodadelijk dit werk nog doen. Dus dat worden zodadelijk nog meer buitenlanders. Wil de laatste Nederlander als bagage afhandelaar het licht uitdoen?

Schiphol is nog steeds een staatsbedrijf waarvan de aandelen voor het merendeel in handen van overheden zijn. Maar ja, het is altijd 'de schuld van de markt' en binnen de overheid zouden er nooit misstanden kunnen bestaan.

en binnen de overheid zouden er nooit misstanden kunnen bestaan. Dat heb ík nooit beweert.

In de afgelopen 40 jaar is werk geprefereerd boven inkomen. Dat klinkt heel logisch en het is iets waar iedereen het over eens zou moeten zijn. Liever werk als een uitkering. In feite betekende het echter een flexibele slechte betaalde baan met een uitkering stelsel wat werd afgebroken. We hebben ons nooit afgevraagd wat voor werk i.p.v die uitkering komt. De grootste fout ook van bijvoorbeeld Obama. Die nooit heeft beseft dat die 9 miljoen extra banen vooral flexibele banen waren. Dat zijn geen echte banen. We betalen daar nu de prijs voor. We moeten veel meer nadenken over wat voor werk mensen doen. Nooit het ten koste laten gaan van uitkeringen. Nooit de tegenstelling uitkering- werk meer

Ik ken dan iemand, die bijstand heeft. Hij zegt, waarom zou ik werken, ik verdien nu even veel. Flexbanen, leiden ertoe dat mensen redenen gaan zoeken om in de bijstand te komen. Mensen gaan psychische ziektes verzinnen. Ja, ik ben 'vermoeid', ja 'ik hoor stemmen'. Psychische ziektes kan je niet controleren, dus dit is altijd een uitweg. Liberalen willen dat niemand in de uitkering zit, maar hun beleid leidt ertoe dat mensen die uitkeringen juist gaan opzoeken.

Uiteraard hoeft men niet te werken voor geld. Lekker lui zijn, nooit meer uit bed hoeven komen. Oh en mensen die voldoening halen uit wat ze gedaan hebben is ook niets waard, want egoïstisch. Samen lui en arm is pas solidair.

Een beetje naief weer, ikhebaltijdgelijk Mensen halen geen voldoening meer, uit deze economie, uit dit systeem, uit deze woningmarkt.

Het wordt tijd dat we eindelijk weer de bedrijfsarts als onafhankelijk instituut gaan installeren en niet een aan het bedrijf ingehuurd en betaald instituut.

Waarom zit die Dick Benschop daar in godsnaam nog? Ontsla die man.

Die creep staat symbool voor alles dat er mis gaat en is mis gegaan in de PVDA

Vele stemmen tegen hun belang in en daarmee het collectieve belang van de eigen sociale klasse. Gaat voor een neoliberale partij of nog rechtser een populistische partij. Mooipraters vanaf de zijkant. Verkopen vaak sprookjes of vertellen niet de hele waarheid. Voor de camera of microfoon voor het volk maar daarbuiten meestal gewoon meestemmen met de “vijand". VVD was ooit en liberale partij, nu een conservatieve neoliberale partij. Die voornamelijk vermogenden en bedrijfsleven als achterban kent. Veel "oplossingen" om maar te laten zien dat men serieus bezig maar meer kost dan het opbrengt of gewoon niet werkt wat zegt te willen bereiken. Voor de neoliberale partijen, die winst boven mens en maatschappij stelt. Aandeelhouders willen graag winstmaximalisatie zien. Sommige kleine, op populisten stemmende vinden linksom dat personeel wordt uitgebuit maar rechtsom verdient men eraan door de dividenduitkering van het bedrijf dat het personeel uitknijpt. Rechts kijkt eerst naar mogelijke electorale winst of verlies. Men durft geen echte stappen te zetten op dossiers. Als bedrijven maar door kunnen gaan op de weg met “oplossingen” die niets voor de maatschappij oplevert maar dient om het uit de tijd zijnde verdienmodel te houden. Wil je voor een paar euro naar Spanje vliegen dan zijn de arbeidskosten en omstandigheden er ook naar voor de mensen die het mogelijk moeten maken op de vloer. Sommige mensen hebben er geen probleem mee. Het niet "onze" mensen. Net als in de jaren 70.

Misschien dat ook wat zal helpen als iedereen die nu via Schiphol vliegt, gewoon via een andere luchthaven vertrekt en landt. Op deze manier kunnen wij als klanten bij Schiphol er ook voor zorgen dat er zaken ten goede gaat veranderen. Of zijn wij alleen maar solidair als het ons niets kost ?!

Dat gaat toch wel gebeuren, nu de vliegtaks omhoog gaat. Dat zag men een aantal jaren geleden ook al bij een eerdere vliegtaks toen luchtreizigers massaal naar naburige landen gingen om goedkoop op vakantie te gaan.

En dit duurt 13 jaar om in het nieuws te komen? Ik ben bijna 60, in al die jaren heb ik mij nog nooit tot iets laten dwingen, hoe doet men dat dan, mensen dwingen? Ik dacht dat de slavernij afgeschaft was?

Officiële slavernij is afgeschaft. Maar, 'werkgevers' zoeken altijd naar manieren om vormen van legale slavernij terug te laten keren. Mensen die driekwart procent van hun inkomen betalen aan de huur en dus driekwart van de tijd werken voor een baas, zijn een soort van slaven. Op zijn minst horigen. En ja, dit vinden jullie een ongemakkelijke werkelijkheid, dus wrijf ik het er in bij je.

Ik vind dit geen ongemakkelijke werkelijkheid, ik heb medelijden met de sukkels die hierin meegaan. Nog liever verdien ik op criminele wijze mijn geld.

Ik snap dat mensen voor de criminaliteit kiezen, in deze tijd. Ik zelf zou er nooit voor gaan, want ik wil niet in een martelcontainer terecht komen.

Er zijn van die gedachten en gevoelens die je in deze tijd bij vrijwel elk thema op Joop kunt plaatsen, omdat ze een brede geldigheid hebben - de B.V. Nederland, die gedroomde en utopische machine van alle neoliberale dwazen in dit land, die heeft nooit bestaan, omdat dat niet eens mogelijk was. We hebben in werkelijkheid te maken met een collectieve waan van machtige politici en grootindustriëlen. Deze kongsie ware beter af geweest als ze in een mooie kliniek ergens in de Alpen zo goed en menselijk als mogelijk behandeld zou zijn. Hun ideeën en uitspraken corresponderen nooit met de werkelijkheid van alledag. Ze zijn nimmer in staat om de sociaal juiste dingen te doen; ze kunnen alleen maar antisociaal handelen, of helemaal niets uitvoeren (dat noem ik: toxische passiviteit, iets wat je nu ziet). Het merkwaardige is dan dat talloze 'normale' Hollanders die lui met instemming steeds weer opnieuw in staat stellen om ons land verder naar de gallemiezen te helpen. Dit gaat via de stembus. Bij te velen prevaleert tegenwoordig dag en nacht alleen het eigenbelang (dit moet men letterlijk nemen). Ik help die 'te velen' even uit hun droom: het Koninkrijk der Nederlanden was tot circa 1980 een redelijke samenleving. Eentje met genoeg sociale cohesie. Zo'n veertig jaren later is het een gemeenschap van mensen in ernstig, mogelijk terminaal verval. Een pseudo-machine, die alleen nog door garen, paperclips, nietjes, Alabastine,, en plakband bijeen gehouden wordt. Het is voorbij.

Weinig aan toe te voegen. De spijker op zijn kop. Maar er is ook wel naar toe gewerkt. De corruptie onder voornamelijk lokale VVD en CDA-politici. Gebrek aan integriteit en moraliteit op het gebied van belangen van de bevolking, met lacht er om. Zeker op het financiële vlak. Partijen die de afgelopen 20 jaar de grootste zijn geweest en het land hebben bestuurd. Te veel kijken naar peilingen in plaats van de bevolking. De steeds meer tanende betrouwbaarheid van de overheid in de ogen van de kiezer door dossiers als de gaswinning, wooncrisis, toeslagenschandaal en nu energiecrisis. Sinds de jaren 70 meer welvaart, maar niet over de hele breedte, lagen van de bevolking. We worden steeds mondiger, hebzuchtiger, gemakzuchtiger, ongeduldiger. Men wil meer, is niet gauw tevreden meer door deze stijgende welvaart. En als het tegenzit, of men door de besluiten en acties van de "machtshebbers" denkt benadeeld te worden dan valt de cohesie weg. Zoals in de jaren 70 de arbeidsmigranten het vuile werk mochten komen doen waar we zelf de keuze hadden voor betere banen, zo is dat nu ook. Maar vaak met meer onverschilligheid, schaamteloosheid en gebrek aan kennis en informatie. Generaliserend en wijzend naar zondebokken. En dat zal, ben ik bang, met de in het vooruitzicht liggende problemen en uitdagingen er niet beter op worden.

Kijk en dit is dus best wel belangrijk hé ALs iets een privaat bedrijf is, hebben wij er niets over te zeggen. Macdonalds is van Macdonalds Als iets van de overheid is, hebben wij het betaald. En zouden wij er dus over moeten gaan....Anders wil ik mijn geld terug. En dit geld voor heel veel van deze zogenaamde 'geprivatiseerde' vage constructies.

een commerciële onderneming die voor 92 procent in handen van de overheid Dat is op zich al waanzin Wat is er nog 'commercieel' aan dan? Je bent voor 92 procent van de overheid, maar toch een private onderneming? En ik ben een ananas. En als deze Schiphol medewerkers dan uitgewerkt zijn, die dag, kunnen ze lekker in hun auto slapen, op een parkeerplaats. Hopelijk vinden de lokale boa's dat goed . Gaaf land

"En ik ben een ananas. " Ik geloof je meteen!

Schiphol is de enige luchthaven die vijf bagage-afhandelaars inhuurt en zo de misstanden in de hand werkt. Het is trouwens geen baggage maar bagage; luggage is wel met twee g's. Reactie redactie. Dank. Gecorrigeerd.

Voor iemand met gezond verstand is de zaak heel eenvoudig. Als je genoeg bagagepersoneel hebt om 50 vliegtuigen per dag (normaal) af te handelen, dan laat je er geen 51 landen. Punt uit, discussie gesloten. Wat de bagagemedewerkers betreft: vraag een dag vrij en schrijf je in bij zoveel mogelijk uitzendbureaus. Werk zat dat veel minder zwaar is en even veel loon oplevert. Als alle bagagemedewerkers een voor een eisen dat ze worden behandeld als mens en niet als deurmatje, om te vertrekken als dat niet gebeurt, is er binnen enkele weken geen enkele bagagemedewerker meer en mogen de passagiers hun eigen koffers in het vliegtuig laden. Eens kijken of er wat verandert. MAAR. !!!!!!! Niets doen is geen optie. Als je alleen maar "ja baas, nee baas, amen baas, zegt en steeds harder werkt, zorg je er juist voor dat Nederland nog sneller een nachtwakersstaat wordt.

Als je alleen maar "ja baas, nee baas, amen baas, zegt en steeds harder werkt, zorg je er juist voor dat Nederland nog sneller een nachtwakersstaat wordt Precies. We hebben allemaal last van de dociliteit en nederigheid, van sommige mensen. Ja baas, ik wil ook best voor 5 euro per uur werken, ja baas, ik ben trots dat u even met mij wilde spreken, ja baas, ik wil ook best op de grond slapen, nee baas, het geeft niet dat u mij deze maand niet uitbetaalde. Dit soort zielige gedrag, van sommige 'werknemers', daar hebben andere dan last van.

Ik sprak ook met een bagage afhandelaar op de camping. Tijdens Corona tijd werd hij op straat gezet. Ging in de WW en kreeg toen allerlei toeslagen. Werd onlangs weer benaderd of hij weer terug wilde komen. Hij zei: ik ben niet gek. Wanneer ik terug ga verlies ik alle toeslagen en krijg ik netto nauwelijks meer. Ik zit nu al lekker 2 maanden met prachtig weer op de camping. Wanneer je tegenwoordig meer dan 1 jaar in de WW zit wordt je geacht om als je een baan wordt aangeboden deze te accepteren. Anders kan je gekort worden op de WW. Zou ook goed zijn dat dit ook van toepassing gaat worden op toeslagen die je ontvangt. Hoe kan het toch dat terwijl we zoveel open banen hebben mensen toch nog langdurig in WW of bijstand zitten?

Omdat de lonen veel te laag zijn.

Waarom zou je werken voor een slecht loon zonder vast contract en dat ook nog eens fysiek zwaar, slopend werk is. Leg dat maar eens uit en het dreigen van afpakken uitkering en toeslagen wie moeten dat doen. Ambtenaren zijn wegbezuinigd en mensen in uitkeringen hebben vlekjes en worden ook nu vaak niet aangenomen. Allemaal keiharde feiten. Feit is gewoon dat veel werk fors beter betaald moet gaan worden. Dus ook de bagage afhandelaars kunnen hopenlijk een 20 a 25% loonsverhoging tegemoet zien en uiteraard vaste contracten en hulpmiddelen.

Daar gaat het hier niet over.

Paul: Verschil tussen loon en uitkering is inderdaad ook te gering. Werken moet lonen. Minimum loon is inderdaad te laag. Zelfs met de toegezegde verhoging van 10% is dit niet voldoende om de inflatie te corrigeren.

Waarom moet alles een afstraffing zijn? Ik kan deze persoon wel begrijpen. Hij was uitzendkracht op Schiphol en werd in een handomdraai eruit gedonderd wegens corona; dus als een stuk oud vuil. Hij had recht op WW wat in zekere zin al een korting is, nl. 70% van je laatste inkomen. Door dit lagere jaarinkomen kwam hij vermoedelijk in aanmerking voor (huur-) toeslagen. Logisch dat hij dit niet te grabbel gaat gooien voor hetzelfde uitzendbureau/bedrijf dat hem op straat knikkerde. Als je ooit als uitzendkracht bent geweest, snap je dit direct.

Waarom zou je verwachten dat zo'n persoon terug gaat naar een werksituatie waar hij niets mee opschiet ? Sterker nog: hij gaat er op achteruit. Geef hem groot gelijk. Als werknemer kan je nu zeggen: voor jou 10 anderen.

Het onderwerp hier is niet "uitkeringtrekker" en het verschil in minimumloon en uitkeringen. Het onderwerp is Schiphol die arbeiders uitbuit.

In de laatste vrij Nederland, stond een stukje over coöperaties. Arbeiders coöperaties. Het stukje heette : platformsocialisme. Het ging over schoonmakers die bij hun eigen coöperatie 25 per uur verdienen, terwijl ze bij een bedrijf eerst 14 per uur verdiende. Een enorm verschil. Ik denk dat coöperaties de toekomst zijn. Dit moeten jullie dan alleen zelf gaan opzetten. Het is mogelijk.

Goh wat verassend weer. "Ik schaam me dood voor dit slecht geleide staatsbedrijf, afgezakt tot een Peppi en Kokki luchthaven" hahahah

We zien dus nu, hoe de staat met mensen omgaat. Heel verhelderend.

Werk zat. Ik zou in de beveiliging of horeca oid gaan werken op Schiphol.

Want daar wel goede beloning en betere arbeidsomstandigheden? Horeca cao is waardeloos dito in de beveiliging. Het zal wel weer cynisch klinken maar elke baan die door een arbeids migrant of welke laagopgeleide minderheid gedaan kan worden is waardeloos gemaakt in Nederland kennisland met dank aan vvd en de constructieve oppositie van de laatste decennia.

Schiphol is ook nog eens een staatsbedrijf. Jij en ik, wij betalen het en wij zouden er dus zeggenschap over moeten hebben! Ook vanuit de liberale theorie, zouden wij er zeggenschap over moeten hebben. Wij schafte het immers aan, zogezegd. Wij zijn de kopers en dus de eigenaren. Wrijf het erin, bij de KLM managers. En omdat wij KLM eigenlijk bezitten, moeten we eisen dat de bagagewerkers daar normaal behandeld worden