7 duurzame modemerken die je echt wilt dragen | Metro Nieuws

2021-12-14 19:09:29 By : Mr. Hong Fan

NIEUWS... MAAR NIET ZOALS JE HET WEET

Elke minuut kopen we in het VK bijna 2 ton kleding - dat staat gelijk aan 15.760 T-shirts.

Er is ongeveer 4,7 miljoen liter water nodig om al die kleding te produceren. Dat is genoeg water om iedereen een douche te geven in de stad Bath.

En 59 ton CO2 – hetzelfde als 500 autoritten van Londen naar Edinburgh.

Allemaal vanwege onze ongezonde trend voor fast fashion – de gewoonte van retailers om zo snel en zo vaak mogelijk goedkope kleding te produceren.

'Omdat de prijzen van deze artikelen zo laag zijn, moedigen ze consumenten aan om massaal te kopen zonder al te veel na te denken over hun aankopen. Het resultaat is dat retailers enorm overproduceren. Consumenten kopen kleding die ze niet echt willen en zeker niet nodig hebben, alleen maar omdat ze goedkoop zijn', zegt Madeline Petrow, CEO van MAMOQ.

Maar dit heeft een prijs. Een enorme kostenpost.

Zoals modejournalist Lucy Siegle opmerkt: 'Fast fashion is niet gratis. Ergens betaalt iemand ervoor.' Die iemand is een gemarginaliseerde kledingarbeider. Dat ergens is onze eigen planeet. Retailers zijn bezig met een gevaarlijke race naar de bodem op het gebied van dwangarbeid en milieukwesties. Terwijl dit gebeurt, veroorzaakt Fast Fashion een storm van mensenrechtenschendingen en vernietiging van het milieu op wereldschaal.

In het VK gooien we elke minuut 570 kg kleding weg, het equivalent van 4.380 T-shirts. Genoeg om elke slechte slaper in Londen vier keer te kleden.

Volgens een recente studie van Lenor gooit 43% van de Britse consumenten kleding weg na minder dan 10 keer dragen, waarbij 70% aangeeft dat kleding na minder dan vijf wasbeurten hun pasvorm, gevoel en kleur verliest als de belangrijkste factor hierachter.

Maar de mode-industrie begint het op te merken.

CEO van Matches Fashion Ulric Jerome zegt: 'Er bestaat geen twijfel meer over de verantwoordelijkheid die we allemaal hebben in de mode-industrie, en hoe we dringend moeten samenwerken om echt systeemverandering teweeg te brengen.

'Tegen 2030 zal de wereldwijde kledingconsumptie naar verwachting met 63% stijgen, van 62 miljoen ton vandaag tot 102 miljoen ton - wat overeenkomt met meer dan 500 miljard extra T-shirts. Als retailer weten we dat het onze verantwoordelijkheid is om met onze merkpartners samen te werken om hun manier van werken te begrijpen, en hen te helpen en te ondersteunen waar we kunnen om positief gedrag te promoten, van het garanderen van eerlijke werkomstandigheden in hun toeleveringsketens tot het vieren van ambachtelijke productie en het gebruik van materialen met een lagere impact.'

Matches zijn misschien bekend, maar dat geldt niet voor alle merken.

Volgens een peiling van Fashion Revolution, van 219 merken, wist 91% van de merken niet waar hun katoen werd verbouwd, 75% kende de herkomst van hun stoffen niet en slechts 50% kon nauwkeurig nagaan waar hun producten waren gesneden en genaaid .

Het gebrek aan zichtbaarheid en begrip binnen de toeleveringsketen van kleding vertaalt zich direct in een gebrek aan verantwoordelijkheid. En dit gebrek aan verantwoordelijkheid maakt vervolgens de extreme minachting voor het milieu mogelijk waarvan we vandaag getuige zijn.

De kledingindustrie creëert een enorme vraag naar katoen. In feite vertegenwoordigen katoenboerderijen bijna 50% van al het geïrrigeerde land en zijn ze verantwoordelijk voor bijna 24% van al het wereldwijde gebruik van insecticiden en 11% van al het gebruik van pesticiden.

Maar niet alleen de merken moeten op de hoogte zijn, ook de consument.

Volgens tweedehandswinkel Patatam neemt de vraag naar tweedehandskleding toe. Vrouwen zijn nu meer dan ooit bereid om verantwoorder te winkelen: 64% zegt dat ze graag tweedehands en tweedehands items zouden kopen, tegenover 45% in 2016.

En naarmate de bewuste generatie Z-generatie financiële onafhankelijkheid blijft verwerven, zal deze trend zich alleen maar voortzetten.

Er zijn tal van redenen om over te stappen op duurzame stoffen.

En lang geleden zijn de dagen van slecht passende, losse linnen zakken die de enige optie waren om goed te zijn voor de planeet.

Duurzame mode ziet er zo goed uit dat je het verschil niet kunt zien.

Hier zijn zeven coole, duurzame merken om voor altijd te kopen en te koesteren:

Nadat hij online had gezocht naar een goede waterdichte jas die zowel comfortabel was tijdens het fietsen als er niet uitzag als een doorsnee wielerjack, zodat hij hem op elk moment kon dragen, realiseerde ontwerper Ali Namdari zich al snel dat zijn keuzes bijna niet bestonden. En de weinige jassen op de markt die er meestal tussenin zaten, zagen er eenvoudig uit en waren verre van duurzaam gemaakt.

Dus creëerde hij zijn eigen.

Elk van Ali's Urban Jackets is gemaakt met 30 plastic flessen.

De flessen worden verzameld, gewassen, versnipperd, gesmolten tot fijn garen en geweven om het gerecyclede polyesterweefsel van Labo Mono te worden.

Dit helpt niet alleen plastic flessen een nieuw en daadwerkelijk nuttig leven te beginnen, maar helpt ook om enorme besparingen te realiseren op water, energie en CO2-uitstoot.

Een milieuvriendelijke, PFC-vrije polymeerafdichting wordt vervolgens in Duitsland ingekocht en toegepast op alle Labo Mono-jassen.

Labo Mono neemt momenteel pre-orders aan voor het £ 119-jack op Kickstarter en opent hun online winkel in oktober 2019 en een exclusieve winkel in Oost-Londen.

Deze trui met hoge hals is gemaakt van Brugnoli's biobased stof 'Br4'.

De stof is gemaakt van het gepatenteerde 100% biobased polyamide (afkomstig van castorboon zonder impact op de voedselketen, noch dierlijk noch menselijk) en is gemaakt met behulp van een speciaal productieproces dat de CO2-uitstoot beperkt.

Het resultaat is een stof met super stretch en comfort, sneldrogend, antibacterieel, chloor- en oplosmiddelbestendig.

Dit nieuwe merk lanceerde hun winkel in Canary Wharf in april, maar je kunt de trui van £ 128 ook hier in hun online winkel kopen.

Deze duurzame zwemshort is gemaakt van 15 gerecyclede plastic flessen, met als doel de oceaan te ontdoen van plasticvervuiling.

Oprichter Zak Johnson is een fervent kitesurfer en duiker en heeft uit de eerste hand de verwoesting gezien die plastic het ecosysteem van de oceaan veroorzaakt.

Hij zegt: 'In de loop der jaren zie ik steeds meer plastic in de oceaan dat het ecosysteem bederft. Door de twee grote problemen van oceaanplastic en de schade die de fast fashion-industrie heeft aangericht te onderzoeken, realiseerden we ons dat we een product kunnen maken dat er niet alleen geweldig uitziet, maar ook een enorme impact heeft op onze wereldwijde omgeving, terwijl we een verschil maken voor ieders leeft.'

Om de kledingstukken te maken, verzamelt en sorteert het bedrijf plastic en verwijdert het etiketten en deksels voordat het de flessen reinigt om eventuele verontreinigingen te verwijderen.

Het plastic gaat vervolgens door een machine die er kleine plastic vlokken van maakt. De vlokken worden vervolgens door een andere machine geleid die een wormschroef gebruikt om de vlokken door verwarmde pijpen te duwen die de plastic vlokken tot een dikke vloeistof smelten. Deze gesmolten polyester is dan klaar om te worden omgezet in garen.

Een extruder die eruitziet als een machine met meerdere douchekoppen (met meerdere filterlagen in elke kop) verandert het gesmolten gerecyclede plastic in een fijn garen dat voorzichtig wordt gekoeld en opgespoeld.

Het is dit gerecyclede garen dat in de stof wordt verwerkt. In dit stadium ondergaat de stof een reeks processen om de vezels te verzachten en ze waterafstotende eigenschappen te geven.

Het is wat NAECO zegt dat de vezels zacht en toch duurzaam zijn - en zorgt ook voor een goede UV-bescherming, een lange levensduur en vlekafstotende eigenschappen.

Prijzen beginnen bij £ 185 in hun online winkel hier.

Deze bikini's zijn niet alleen duurzaam, ze zijn ook omkeerbaar.

Dit luxe duurzame badmodemerk, geproduceerd in hun fabriek in Londen, transformeert gerecycled oceaanafval in luxe vormgevende badpakken en omkeerbare bikini's. De stof is een vorm van nylon die volledig wordt gemaakt van consumentenafval, zoals visnetten en oud textiel.

De print die je op de bikini ziet, is exclusief voor het merk – digitaal gemaakt omdat het een van de meest milieuvriendelijke manieren is om te printen, omdat er tijdens het printen zo min mogelijk water wordt gebruikt.

Bovendien zijn al hun verpakkingen gemaakt van gerecycled karton.

Prijzen beginnen bij £ 55 en producten kunnen worden gemengd en gematcht. Bezoek hier hun online winkel voor meer informatie.

First Mile heeft zojuist hun RecycleBox-service gelanceerd om de Britse afvalcrisis en teleurstellend stagnerende recyclingpercentages te helpen bestrijden.

De textielrecyclingdienst stimuleert consumenten en werkplekken om alles eenvoudig te recyclen. Gewoon:

1. Bestel online een RecycleBox of gebruik je eigen RecycleBox 2. Vul deze met je te recyclen artikelen 3. Boek online een inzameling 4. Je materialen worden gerecycled

En als er geen oplossingen zijn voor recycling, gaan uw materialen naar RecycleLab zodat er een nieuwe recyclingoplossing kan worden gevonden.

Bezoek hier hun site voor meer info.

Deze sexy bad boys zijn niet gemaakt van leer maar van Piñatex – een innovatief, natuurlijk en duurzaam non-woven textiel gemaakt van ananasbladvezels.

Deze vezels zijn het bijproduct van de ananasoogst die door boeren in de Filippijnen wordt verbouwd en hebben geen extra land, water, meststoffen of pesticiden nodig om ze te produceren.

Het resultaat is een bovenwerk dat zacht, licht, flexibel en ademend is.

De pomp is ontworpen voor demontage (wat betekent dat hij gemakkelijk uit elkaar kan worden gehaald voor reparatie in plaats van in een vuilnisbak) en is lijmloos (Po-Zu gebruikt natuurlijke latex als tijdelijke verbinding voordat de componenten aan elkaar worden genaaid).

Het in Londen gevestigde merk maakt schoenen van allerlei duurzame materialen en onderzoekt momenteel ook een terugnameregeling, om de levensduur van de onderdelen te verlengen, voor recycling of hergebruik.

Prijzen beginnen bij £ 59 en je kunt hun winkel hier bekijken.

Een van de problemen met de manier waarop we mode in het VK consumeren, is dat het landgebruik en het watergebruik over het algemeen in het buitenland plaatsvinden, dus we zien het volledige effect niet. Maar het gemiddelde huishouden genereert meer dan 35 kg kledingafval per jaar, waarvan 85% naar de vuilstort gaat.

Nieuwe app Earth Rewards laat je de koolstofwaarde van je garderobe weten.

De berekeningen zijn gebaseerd op de gemiddelde uitstoot per hoofd van de bevolking voor het VK van 190 kg CO2e, gebaseerd op een gemiddelde besteding van £ 90 per maand.

Met de schuifregelaars in de app kunnen gebruikers een verhoging of verlaging van de gemiddelde maandelijkse uitgaven instellen. En het zal ook logische aanpassingen mogelijk maken, bijvoorbeeld £ 150 besteed aan één spijkerbroek tegen £ 150 aan fast fashion.

De app zal consumenten informeren en informeren over hoe ze een kleinere ecologische voetafdruk kunnen bereiken en hun CO2-uitgaven kunnen compenseren op een praktische manier die op zijn beurt beloningspunten oplevert.

Een traditionele spijkerbroek kost 1.500 gallons water om te produceren, maar een DL-paar gebruikt minder dan 10 gallons en recyclet 98% ervan.

Alleen al in 2018 hebben ze ongeveer 50 miljoen gallons water bespaard.

DL1961 gebruikt ethisch verantwoorde, eersteklas katoen en waterbesparende botanische vezels uit de VS en indigokleurstoffen afkomstig van planten.

Hun fabriek in Pakistan wordt allemaal aangedreven door zonne-energie door hun eigen interne elektriciteitscentrale.

En door de hoogwaardige materialen ziet de denim er geweldig uit en verliest nooit vorm.

Ook hun verpakking is volledig recyclebaar, composteerbaar en biologisch afbreekbaar.

Bovendien doneren ze alle reservestoffen die ze hebben aan FABSCRAP, een non-profitorganisatie die commercieel textiel upcycled. Hierdoor hebben ze in 2018 73.102,70 pond CO2 bespaard - het equivalent van het planten van 865 bomen.

Prijzen beginnen bij £ 90 en je kunt hun hele assortiment hier zien.

Iets anders dan de andere merken op de lijst... Teemill maakt duurzame T-shirts voor andere merken om hun eigen winkel te creëren. Ze zijn gebruikt door onder meer WWF, de BBC en War Child.

Door katoenen kleding in te zamelen en te recyclen en te mengen met 100% GOTS-gecertificeerd katoen om het T-shirt te maken, heeft Teemill een cirkelvormige lus gecreëerd.

Hun T-shirts zijn ontworpen om te worden geretourneerd zodra ze versleten zijn - een QR-code op het etiket kan worden gescand om een ​​gratis postcode en een kortingscode van £ 5 te activeren, waardoor het recyclen van het oude T-shirt gratis en gemakkelijk is.

Het T-shirt gaat dan terug in het productiesysteem en wordt gerecycled tot een ander T-shirt.

Op deze manier wordt het keer op keer gerecycled.

Bovendien vermijden ze onnodige overtollige voorraad (een groot probleem in de mode-industrie) door het T-shirt slechts enkele seconden nadat het is besteld te bedrukken.

Prijzen beginnen bij £ 20 en als je erover denkt om je eigen T-merk op te zetten, dan is dit een goede plek om te beginnen.

Zet ons in je feed