Bobst verwacht goed jaar voor label- en verpakkingssector - Grafisch Nieuws - Grafisch Nieuws

2021-12-14 18:58:43 By : Mr. Kangning Tian

Bobst kijkt terug op een "bijzonder" 2021 waarin de bestellingen met meer dan 70 procent stegen ten opzichte van 2020. In een persbericht verwijst Bobst naar de disrupties en trends die de label- en verpakkingsindustrie aandrijven.

Bobst kondigt 'uitstekende' financiële resultaten aan voor 2021, met een sterke stijging van de bestellingen ten opzichte van 2020. , we hebben sinds 2019 een nettogroei van meer dan 40 procent", legt de Zwitserse fabrikant uit.

Alle bedrijven hebben te maken met problemen met internationale aanvoerlijnen, hogere grondstofprijzen en tekorten. Tegelijkertijd blijft de pandemie het consumentengedrag beïnvloeden. Ook de Zwitserse machinebouwer ontsnapt niet aan de prijsstijgingen voor grondstoffen. Met name de grondstoffen die worden verwerkt in het chassis en de onderdelen van de machines en in mechanische onderdelen zijn duurder geworden. "Sinds augustus 2020 zijn ook de vrachtkosten gestegen", zegt Bobst. Ongeveer plus 216 procent voor zeevervoer, plus 200 procent voor luchtvracht en plus vijf procent voor wegvervoer.

In 2021 bleef de markt voor vouwdozen groeien, dankzij de farmaceutische en voedingssector. "We hebben geconstateerd dat sommige commerciële drukkerijen verpakkingen zijn gaan produceren", zegt Bobst.

Volgens de machinebouwer heeft de golfkartonsector een recordjaar achter de rug dankzij de internationale groei van e-commerce die zich uitbreidt naar nieuwe sectoren, zoals fastfood. Dit heeft geleid tot massale investeringen in nieuwe machines om aan de nieuwe vraag te voldoen. Bobst: "De verwerkers willen productielijnen met een hogere efficiëntie en hogere automatisering. Ze willen ook meer machines in lijn en betere kwaliteitscontrolesystemen."

"De twee trefwoorden van het jaar in de etiketten- en flexibele verpakkingensector zijn 'digitalisering' en 'duurzaamheid'. Etiketten hebben een sterke groei doorgemaakt dankzij de alles-in-één oplossingen die flexopersen en digitale druksystemen combineren. Op het gebied van digitaal printen, is inkjet zeer succesvol geweest - zelfs met de hoogste groeicijfers - omdat het printproces hoge kwaliteit en productiviteit combineert met lage bedrijfskosten", zegt Bobst. Omdat de vraag naar kleine oplagen blijft groeien, willen drukkerijen meer automatisering. "Zeker in deze periode waarin de zoektocht naar personeel moeilijker wordt." Volgens Bobst zal digitalisering de belangrijkste groeimotor van het labelsegment zijn in 2022. “Printers zullen blijven zoeken naar volledig digitale en end-to-end geïntegreerde oplossingen om hun productieapparatuur te optimaliseren. Alles wat gedigitaliseerd kan worden, wordt gedigitaliseerd. hoogwaardige producten produceren met minder afval en inspelen op de 'à la carte' vraag naar labels."

In de sector flexibele verpakkingen merkt Bobst dat fabrikanten overstappen op papieren alternatieven. Ook ziet de machinebouwer een sterke vraag naar nieuwe oplossingen in één materiaal dat toch een sterke barrière vormt, of naar gemetalliseerd papier. Dit sluit aan bij de inspanningen van fabrikanten om plastic te vervangen door recyclebaar materiaal dat in contact kan komen met voedingsmiddelen. “De sterke vraag is gebaseerd op e-commerce en thuisbezorging, met de sterkste groei in zakken met platte bodem, buisverpakkingen en verpakkingen voor eenmalig gebruik. De sector groeit gestaag, maar maakt zich tegelijkertijd zorgen over de impact van de nieuwe regelgeving op de plasticproductie."

De fabrikant van printers en afwerkingsmachines voor etiketten, flexibele verpakkingen, vouwdozen en golfkarton vat 2021 samen als 'een intens en onvoorspelbaar jaar met veel kansen'. “De innovaties op het gebied van duurzame ontwikkeling maken deel uit van onze oplossingen”, vervolgt Bobst. Ondanks de druk die van alle kanten op de markt wordt uitgeoefend, ziet Bobst een 'goed 2022' voor de label- en verpakkingssector.

Gelukkig weerzien met Sign2Com

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven

© 2021 Roularta Media Group Alle rechten voorbehouden.