Honda heeft Marquez nodig: “Hopelijk is hij snel terug”

2022-07-23 11:08:57 By : Ms. Lily Liu

Marc Marquez is na zijn zware valpartij in de Spaanse Grand Prix van 2020 nooit meer helemaal fit geweest. Maar liefst vier keer moest de coureur onder het mes. Hij miste daardoor grote delen van de afgelopen seizoenen waardoor hij eigenlijk alleen maar een bijrol speelde in het kampioenschap dat hij ooit domineerde. Met het wegvallen van Marquez realiseerde Honda zich dat het meer moest doen om de machine geschikt te maken voor andere rijders. Dat heeft echter averechts uitgepakt. De RC213V van 2022 is een machine die tot nu toe niet geleverd heeft. Pol Espargaro haalde begin dit jaar nog een podium in Qatar, maar presteert sindsdien zwaar ondermaats.

Marquez ging begin juni voor de vierde keer onder het mes om de problemen met zijn arm aan te pakken. Er wordt gerekend op een maandenlange revalidatie, maar bij Honda hoopt men snel weer een beroep te kunnen doen op de coureur. “Als het even kan zou het goed zijn als hij aan het eind van de zomer weer op de motor kan stappen”, zegt Repsol Honda-teammanager Alberto Puig. “Dat zou het beste zijn, dan kan hij de engineers een idee geven welke richting we uit moeten met de ontwikkeling. Zijn herstel is op dit moment echter de grootste prioriteit. Dat staat voorop en op basis daarvan zullen we handelen.”

De lichtpuntjes zijn spaarzaam dit seizoen, erkent Puig: “Het is geen goed jaar voor ons, veel dieper kunnen we niet zakken. We zijn niet competitief en we moeten ons verbeteren, daar zijn we hard mee bezig. Je kunt er uren over filosoferen, maar het feit is dat we beter moeten en om dat te doen moeten we onze procedures ook herzien. Daar zijn we mee bezig. In de geschiedenis van Honda hebben we meer goede dan slechte momenten gehad, dit is een slecht moment en dat moeten we oplossen.”

Het ontbreekt Puig niet aan zelfvertrouwen. “Honda geeft nooit op, dat is duidelijk. We kunnen de tijd nemen, maar we weten ook dat we er ooit weer komen. We moeten proberen onze denkwijze een beetje veranderen. Als we niet opgeven, zullen we tot een goede oplossing komen.”

Hoe snel is een F1-auto? Topsnelheid van F1, IndyCar, MotoGP en meer

Dovizioso: Verschil tussen fabrieks- en satellietteams in MotoGP heel klein”

KTM heeft werkwijze veranderd: “Kwalificatie moet beter”

Perez: “Ben nog steeds in de race voor het kampioenschap”

Waarom Alfa Romeo zich niet voor een langere periode bindt aan F1

Agostini: “In mijn tijd was Marquez al vijf keer verongelukt”

Artsen tevreden met vooruitgang van herstellende Marc Marquez

Marquez geeft update over herstel: "Ik heb geen pijn meer"

Alex Marquez: “Het ging mis toen Honda andere feedback kreeg”

Pol Espargaro trekt zich terug voor de TT van Assen

Pol Espargaro twijfelt over deelname in TT Assen: “Moeite met ademen”

KTM heeft werkwijze veranderd: “Kwalificatie moet beter”

Red Bull KTM Factory Racing staat met Brad Binder weliswaar op de zesde plaats in het wereldkampioenschap, maar het Oostenrijkse merk is bezig aan een lastig seizoen. De sleutel voor verbetering ligt in de kwalificatie, denkt teammanager Francesco Guidotti.

Analyse: Hoe Formule 1-invloeden de MotoGP veranderd hebben

Met het aantrekken van technici uit de Formule 1 is er de afgelopen jaren een flinke verandering ontstaan in de denk- en werkwijze van MotoGP-teams. De rol van engineers is ten opzichte van rijders een stuk groter geworden. In dit artikel kijken we hoe dat de sport veranderd heeft.

MotoGP 2023: Welke MotoGP-coureurs staan bij welk team onder contract?

De startgrid voor het MotoGP-wereldkampioenschap in 2023 krijgt langzaam maar zeker vorm. De meeste fabrieksrijders hebben een contract voor het nieuwe seizoen getekend en ook bij de satellietteams beginnen de zitjes gevuld te raken. Motorsport.com zet de huidige situatie op een rij.

Officieel: Rins tekent bij LCR Honda voor MotoGP-seizoen 2023

Alex Rins rijdt de komende twee MotoGP-seizoenen op de Honda van LCR. Dat nieuws hing al langer in de lucht en is nu officieel bekendgemaakt.

KTM heeft werkwijze veranderd: “Kwalificatie moet beter”

Red Bull KTM Factory Racing staat met Brad Binder weliswaar op de zesde plaats in het wereldkampioenschap, maar het Oostenrijkse merk is bezig aan een lastig seizoen. De sleutel voor verbetering ligt in de kwalificatie, denkt teammanager Francesco Guidotti.

Analyse: Hoe Formule 1-invloeden de MotoGP veranderd hebben

Met het aantrekken van technici uit de Formule 1 is er de afgelopen jaren een flinke verandering ontstaan in de denk- en werkwijze van MotoGP-teams. De rol van engineers is ten opzichte van rijders een stuk groter geworden. In dit artikel kijken we hoe dat de sport veranderd heeft.

MotoGP 2023: Welke MotoGP-coureurs staan bij welk team onder contract?

De startgrid voor het MotoGP-wereldkampioenschap in 2023 krijgt langzaam maar zeker vorm. De meeste fabrieksrijders hebben een contract voor het nieuwe seizoen getekend en ook bij de satellietteams beginnen de zitjes gevuld te raken. Motorsport.com zet de huidige situatie op een rij.

Officieel: Rins tekent bij LCR Honda voor MotoGP-seizoen 2023

Alex Rins rijdt de komende twee MotoGP-seizoenen op de Honda van LCR. Dat nieuws hing al langer in de lucht en is nu officieel bekendgemaakt.

Yamaha: We doen alles om problemen Morbidelli te verhelpen

Yamaha doet er alles aan om Franco Morbidelli terug te laten keren op zijn oude niveau. Dat zegtteambaas Massimo Meregalli, die uitlegt waarom de Italiaan dit seizoen zo tegenvalt.

Agostini: “In mijn tijd was Marquez al vijf keer verongelukt”

Marc Marquez is een van de grootste talenten die de motorsportwereld ooit gezien heeft, maar vijftienvoudig wereldkampioen Giacomo Agostini kan niet ontkennen dat de Spanjaard ook altijd op de limiet rijdt: “In mijn tijd zou hij al vijf keer overleden zijn.”

De Aprilia-revolutie: Hoe het merk van de hel naar de hemel ging

Een interne revolutie heeft ervoor gezorgd dat Aprilia in twee jaar van het lelijke eendje in de MotoGP omgezet werd tot de leider in het wereldkampioenschap voor teams. Het heeft allemaal te maken met de komst van Massimo Rivola als hoofd van de MotoGP-divisie. Een analyse van hoe de renstal uitgroeide tot een topteam in de koningsklasse.

Gouden MotoGP-tijdperk voorbij? “Afscheid Rossi van grote invloed”

Toeschouwers haken af en de races worden minder aantrekkelijk. De MotoGP heeft een probleem, of niet? Voormalig WSBK-wereldkampioen Jonathan Rea over de situatie waarin de MotoGP zich momenteel bevindt.