Jorg Snoeck: “Hoog tijd voor een retail reset” - RetailDetail BE

2022-08-14 07:31:23 By : Ms. Grace M

Machines worden slimmer dan mensen, de wereldbevolking stijgt samen met de CO2-uitstoot en een handvol technologiereuzen trekt alle macht naar zich toe. Het is hoog tijd voor Re-set, Re-made Re-tail. Jorg Snoeck deelt op het RetailDetail Congress hoe die reset eruitziet.

We zitten midden in een mondiale transformatie: een pandemie, oorlog, digitale disruptie en een grondstoffenrace hebben het winkellandschap grondig hertekend. Het is dus niets te vroeg voor een vervolg op de bekroonde retailgids The Future of Shopping, vonden co-auteurs Jorg Snoeck en Pauline Neerman. Op het RetailDetail Congress wordt het gloednieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail in primeur voorgesteld, begeleid door een exclusieve keynote.

Hoe ziet de toekomst van het winkelen eruit? Aanwijzingen zijn al overal te vinden. RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck ziet vandaag tekenen aan de wand en leest de toekomst in vier recente nieuwsberichten. 

Ikea en H&M geven in Londen een knap en inspirerend voorbeeld van co-creatie. Ze openen samen een winkel in het Livat-winkelcentrum van Ikea in Hammersmith, een creatieve en kunstzinnige buurt, waar jonge en lokale ontwerpers hun producten kunnen verkopen. Voor de twee retailers is het natuurlijk vooral een manier om nieuw talent te ontdekken, zelf inspiratie op te doen en te leren wat er leeft.

Co-creatie, samenwerking, zelfs co-opetition (samenwerken met concurrenten) zijn de toekomst van retail en FMCG. Niemand kan het vandaag nog alleen. Als zelfs giganten zoals Ikea en H&M dat beseffen, moet het ernst zijn. De consument is diverser dan ooit en verwacht die diversiteit ook terug te vinden in de winkelstraten. Er is geen ‘one size fits all’ meer. Ook wereldspelers laten zich daarom inspireren en stellen zich open voor anderen.

Shein waardeert zichzelf op honderd miljard dollar, wat het bedrijf tot de derde meest waardevolle start-up ter wereld zou maken. De Chinese webshop combineert – wars van alle duurzaamheidstrends – ultrasnelle mode met ongezien lage prijzen, met dank aan Chinese logistieke efficiëntie en het ook al typisch Chinese datagebruik. In de Verenigde Staten is het al de meest gedownloade retailapp, meer nog dan Amazon, en opent Shein nu ook een pop-upwinkel met Klarna in Londen. Het betekent zonder meer dat ze hun zinnen op de Europese consument hebben gezet.

Het toont ook aan hoe Chinese bedrijven het voortouw nemen in de nieuwe retailwereld. In plaats van de copycats van weleer zijn het toonaangevende innovatoren geworden. Iedereen kan er wat van leren. Wat Shein doet met vervuilende fastfashion kan namelijk ook op een duurzame, kwalitatieve manier: door optimaal gebruik te maken van data en technologie kan precies worden geproduceerd wat mensen willen en kopen, met veel minder afval en overschotten.

We leven in tijden van schaarste. Prijsstijgingen en tekorten zijn overal zichtbaar in de supermarkten, maar ook op bouwmaterialen en elektronica is het sinds vorig jaar vaak maanden wachten. Slecht nieuws: de toekomst brengt wellicht alleen maar meer van dat. Niet alleen door de oorlog in Oekraïne, de coronapandemie of andere tijdelijke storingen. Er komt ook structurele druk op onze planeet en op de geglobaliseerde toeleveringsketen.

Een nieuwe manier van werken dringt zich op. Niet alleen moeten we op zoek naar duurzamere, lokale voeding die minder afhankelijk is van verre en vervuilende transporten, ook in de non-food is ‘nearshoring’ een groeiende trend. Om minder afhankelijk te worden van het Verre Oosten, van lagelonenlanden waar de lonen niet zo laag meer zijn, komt de productie weer dichterbij huis. Al betekent dat niet per se meer duurzaamheid: de eens zo roemrijke kledingateliers in het Noord-Italiaanse Prato zijn vandaag ‘sweatshops’ bevolkt door Chinezen, die er aan de lopende band zogenaamd Italiaanse mode maken.

Een Zara van bijna 9000 m² en vier verdiepingen: dat is waarmee Inditex uitpakt op de Plaza de España in hartje Madrid. Gekkenwerk in deze tijden van e-commerce? Net niet: winkels krijgen andere rollen en betekenissen. Naast mini-winkels, gedeelde ruimtes en shop-in-shops komen ook mastodonten van ‘flagshipstores’ terug. Zelfs wanneer retailers als Inditex expliciet willen digitaliseren en trots zijn dat al een kwart van de omzet online wordt gehaald.

De winkel is een belevings- en servicepunt, eerder dan een verkooppunt. Klanten kunnen er dingen passen die ze online al opzij hebben laten leggen, snuisteren en tegelijk online bestellen en contactloos hun online gekochte pakjes ophalen of terugzenden. Van de 9000 m² is ook ‘maar’ 5000 m² effectief verkoopoppervlakte. De rest is magazijnruimte, deels voor e-commerce.

Nog op de affiche op het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen: een mix van multinationale platformen en lokale ondernemers, waaronder Zalando, Alibaba, Rainpharma, La Bottega, Odette Lunettes en Cameleon. Meer info en tickets vind je via deze link.

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Machines worden slimmer dan mensen, de wereldbevolking stijgt samen met de CO2-uitstoot en een handvol technologiereuzen trekt alle macht naar zich toe. Het is hoog tijd voor Re-set, Re-made Re-tail. Jorg Snoeck deelt op het RetailDetail Congress hoe die reset eruitziet.   De toekomst toont zich nu al We zitten midden in een mondiale transformatie: een pandemie, oorlog, digitale disruptie en een grondstoffenrace hebben het winkellandschap grondig hertekend. Het is dus niets te vroeg voor een vervolg op de bekroonde retailgids The Future of Shopping, vonden co-auteurs Jorg Snoeck en Pauline Neerman. Op het RetailDetail Congress wordt het gloednieuwe boek...

In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.

Is een bestelknop niet genoeg om klanten duidelijk te maken dat ze moeten betalen? Een rechter in Amsterdam oordeelt van niet, in een geschil tussen Bol.com en een consument. De uitspraak is opmerkelijk nieuws voor heel wat webshops.

De Chinees-Nederlandse websupermarkt Ochama breidt uit in Europa: ook klanten in België, Frankrijk en Duitsland kunnen er voortaan bestellen voor thuislevering. Al schreeuwt het die expansie alleen in het Chinees van de daken.