Zo ziet het voorlopige 2023 MotoGP startveld eruit

2022-07-23 11:13:45 By : Mr. Marcus Zhou

Het 2023 MotoGP startveld krijgt steeds meer vorm. Met de aankondiging eerder deze week van de komst van Alex Rins naar het LCR Honda Team Castrol zijn er elf van de 22 zitjes officieel bevestigd voor komend seizoen. Onderstaand de balans per 19 juli 2022.

Het verhaal is bekend, nagenoeg alle huidige MotoGP contracten liepen aan het einde van het huidige seizoen af. Alleen Marc Marquez, Brad Binder en Franco Morbidelli hadden voorafgaand aan het huidige seizoen een nog een na dit seizoen doorlopend contract op zak.

Ducati opende vervolgens het bal door Francesco Bagnaia een nieuw tweejarig contract aan te bieden. De Ducati Lenovo Team coureur is echter niet de enige van de in totaal acht Ducati coureurs die zekerheid heeft voor komend seizoen. Naast het feit dat Gresini Racing MotoGP Fabio Di Giannantonio en Alex Márquez heeft bevestigd voor 2023 zullen ook Johann Zarco, Jorge Martin en Enea Bastianini komend seizoen op een Ducati machine aan de start verschijnen. Het is een publiek geheim dat Zarco opnieuw in de kleuren van Pramac Racing actief zal blijven en dat Ducati op niet al te lange termijn bekend zal maken waar Martin en Bastianini ondergebracht zullen worden (Pramac Racing of Ducati Lenovo Team). Daarnaast lijkt er ook geen twijfel te bestaan over een langer verblijf van Marco Bezzecchi en Luca Marini bij het Mooney VR46 Racing Team. Een officiële aankondiging is er nog niet maar dit lijkt ook nog slechts een kwestie van tijd.

Eén van de huidige Ducati coureurs die we komend seizoen definitief niet meer in actie zullen zien komen op een machine van de Italiaanse motorenfabrikant is Jack Miller. De Australiër maakt na dit seizoen de overstap naar KTM waar hij binnen Red Bull KTM Factory Racing de nieuwe teamgenoot wordt van Brad Binder. KTM heeft hiermee de bezetting voor haar officiële fabrieksteam rond, anders is dat voor het huidige Tech3 KTM Factory Racing. De eerste vraag is of we het team onder leiding van Hervé Poncharal in 2023 überhaupt wel als KTM-team terug zullen zien op de startgrid. We kunnen namelijk met aangrenzende zekerheid zeggen dat het Franse team binnenkort tijdens de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring bekend gaat maken dat men in 2023 als Tech3 GASGAS MotoGP team verder zal gaan. Met deze keus zal er technisch gezien niet veel veranderen aangezien de GASGAS MotoGP machine een KTM RC16 zal zijn met alleen een ander naamplaatje op de tank. Een belangrijkere vraag is echter nog wie de machines van Poncharal in 2023 zullen gaan bemannen. Eén kandidaat lijkt echter wel zeker en dat is huidig Repsol Honda Team coureur Pol Espargaró. Aangezien het huwelijk KTM & Raul Fernandez nooit een goed huwelijk is geweest en het ook niet meer zal worden lijkt Remy Gardner op dit moment de beste papieren te hebben voor het tweede zitje.

Nu Pol Espargaró zo goed als zeker komend seizoen terug zal keren bij zijn voormalige teambaas Poncharal, dit mede vanwege het feit dat er voor hem geen plaats meer was binnen de Honda-familie, krijgt Marc Marquez komend seizoen een nieuwe teamgenoot. Hoewel er nog geen officiële bevestiging is lijkt er geen enkele twijfel meer te bestaan dat dit huidig Team Suzuki Ecstar coureur Joan Mir gaat worden. De vraag is dan ook niet meer of deze bevestiging er komt, de vraag is op dit moment alleen nog wanneer deze verstuurd zal gaan worden.

Mir is overigens niet de enige Suzuki coureur die de overstap gaat maken naar Honda, ook Alex Rins zal komend seizoen op een Honda RC213V actief zijn in de koningsklasse. De 26-jarige Spanjaard is inmiddels door HRC bevestigd als de nieuwe LCR Honda Team coureur voor komend seizoen. Een briljante zet van Honda door deze twee ervaren MotoGP coureurs aan te trekken op het moment dat men zoveel problemen heeft bij de ontwikkeling van een competitieve MotoGP machine.

Blijft er nog één puzzelstukje over bij Honda, en dat is wie de LCR Honda Team Idemitsu machine in 2023 gaat bemannen. Wat hierin duidelijk is dat deze machine bemand wordt en bemand zal blijven worden door een coureur van Aziatische afkomst. Op dit moment lijkt huidig Moto2 coureur Ai Ogura de beste papieren te hebben. Dit houdt wel in dat het einde MotoGP avontuur zal zijn voor Takaaki Nakagami, zij het niet dat het er alle schijn van heeft dat de Japanner door Honda ingezet zal worden als de nieuwe HRC MotoGP testcoureur. Nakagami wordt in dat geval de vervanger van de Duitser Stefan Bradl die deze functie de afgelopen jaren voor zijn rekening nam.

Na de overstap van het WithU RNF MotoGP Team van Yamaha naar Aprilia zullen er in 2023 slecht twee Yamaha’s op de startgrid staan. Met het nog na dit seizoen doorlopende contract van Morbidelli en het onlangs vernieuwd contract van Fabio Quartararo zal het Monster Energy Yamaha MotoGP Team dus in precies dezelfde samenstelling aan de start verschijnen.

Hetzelfde geldt voor Aprilia Racing, zowel Aleix Espargaró als ook Maverick Viñales zullen in 2023 de Aprilia kleuren weer hoog gaan houden. We krijgen de twee Spanjaarden er komend seizoen twee merkgenoten bij nu het team onder leiding van Razlan Razali en Wilco Zeelenberg in 2023 gebruik gaan maken van RS GP16 machines. Minder duidelijk op dit moment is echter wie de twee machines van het nieuwe Aprilia MotoGP satellietteam gaan bemannen. Huidig WithU RNF MotoGP Team heeft namelijk al aangegeven na dit seizoen te zullen stoppen als actief MotoGP coureur terwijl de kans heel erg klein is dat Aprilia in zee zal gaan met Darryn Binder, de Zuid-Afrikaan die dit seizoen vanuit de Moto3 klasse zijn debuut maakte als MotoGP coureur.

Twee namen die al enige tijd de ronde doen en het ook zo goed als zeker gaan worden zijn Miguel Oliveira en Raul Fernandez. Zowel de Portugees als ook de jonge Spanjaard komen over van KTM. Oliveira besloot onlangs zelf niet in de te gaan op een nieuw aanbod van KTM bij Tech 3 terwijl Fernandez niets liever zou willen dan nog vandaag de KTM-deur achter zich dicht te slaan.

Precies de helft van de 2023 MotoP startveld puzzelstukjes (11 stuks) liggen inmiddels op de juiste plaats, de andere 11 stukjes laten nog even op zich wachten. De verwachting is echter dat er in de nog resterende weken van de zomertop nog een aantal bevestigingen gaan komen en dat er met name tijdens de Oostenrijkse Grand Prix nog wel eens een paar hele verrassende nieuwtjes uit de hoge hoed getoverd kunnen gaan worden.

Het voorlopige 2023 MotoGP startveld (19 juli 2022): Monster Energy Yamaha: Fabio Quartararo – Franco Morbidelli Red Bull KTM Factory Racing: Brad Binder – Jack Miller Aprilia Racing: Aleix Espargaró – Maverick Viñales Ducati Team: Pecco Bagnaia – (Enea Bastianini / Jorge Martín?) Repsol Honda: Marc Márquez – (Joan Mir?) LCR Honda: Alex Rins – (Ai Ogura?) Tech3 KTM Factory Racing: (Remy Gardner?) – (Pol Espargaró?) RNF Aprilia: (Miguel Oliveira?) – (Raúl Fernández?) Pramac Racing: Johann Zarco – (Bastianini / Martín?) Gresini Racing MotoGP: Fabio Di Giannantonio – Alex Márquez VR46 Racing Team: (Marco Bezzecchi? – Luca Marini?)

Ter info: De cursief getikte namen met een vraagteken zijn de nog niet bevestigde namen, de overige namen zonder vraagteken zijn inmiddels officieel bevestigd.

Tijdschema en volledige uitslagen Waar te volgen op TV Fotoverslag

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter