Albert Heijn stopt met plastic zakjes op de fruitafdeling

2021-11-29 10:16:57 By : Mr. xing li

Copyright © 2021 Business Insider Nederland. Alle rechten voorbehouden. Registratie of gebruik van deze site is onderworpen aan de algemene voorwaarden en het privacybeleid. Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Cookie-overzicht | Adverteren

Albert Heijn stapt over op duurzame verszakjes.

Albert Heijn stopt met de gratis plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Dat scheelt volgens de Zaandamse groothandel zo'n 130 miljoen zakken per jaar, ofwel 243.000 kilo plastic.

Klanten kunnen vanaf nu gebruik maken van duurzame verszakken. Deze staan ​​ook op het fruitschap, zijn wasbaar en tientallen keren te gebruiken, maar je moet er wel 30 eurocent voor betalen.

Vanaf half april krijgen klanten op de groente- en fruitafdeling van alle winkels te horen dat de zogenaamde hemdtassen 'met pensioen gaan'. Mensen krijgen de eerste twee weken gratis duurzame herbruikbare verszakjes bij aankoop, bijvoorbeeld voor losse appels en sperziebonen die je moet wegen.

Albert Heijn haalt vervolgens geleidelijk de gratis plastic zakjes van zijn vestigingen. Eind 2021 zijn de gratis plastic tasjes in alle winkels verdwenen.

Volgens algemeen directeur Marit van Egmond van Albert Heijn heeft de keten de afgelopen jaren al miljoenen kilo's aan verpakkingsmateriaal bespaard. “Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schil en dunnere frisdrankflessen tot het volledig onverpakt aanbieden van groente en fruit. We blijven kijken of het minder kan", zegt ze.

Steeds meer supermarkten voeren de laatste tijd innovaties door om minder plastic te gebruiken. Zo maakte Jumbo onlangs bekend dat het gehakt voortaan in een plastic zak doet in plaats van in een plastic schaaltje. Dat moet een enorm verschil maken in de hoeveelheid plastic die nodig is.

PLUS heeft onlangs de dubbele kunststof deksels voor noten verwijderd. Bij supermarktketen Marqt zijn in plaats van de plastic variant al heel lang duurzame verszakjes verkrijgbaar.

Zo is NIBC in 75 jaar uitgegroeid tot een internationale bank met 400.000 klanten

'Werken met de meest complexe klant die je kunt vinden' - Dit is wat Adyen doet om bedrijven te helpen groeien

Vrouwen als Sanna Marin lieten zien wat goed leiderschap is tijdens de coronacrisis – dit is wat bedrijven nu kunnen doen

Zo is NIBC in 75 jaar uitgegroeid tot een internationale bank met 400.000 klanten

'Werken met de meest complexe klant die je kunt vinden' - Dit is wat Adyen doet om bedrijven te helpen groeien

Vrouwen als Sanna Marin lieten zien wat goed leiderschap is tijdens de coronacrisis – dit is wat bedrijven nu kunnen doen

De Nederlandse overheid wil in 2020 haar energiedoelstellingen halen. Als gevolg hiervan verandert de wetgeving voor ondernemers op het gebied van energiebesparing voortdurend. Wat je moet weten?

Copyright © 2021 Business Insider Nederland. Alle rechten voorbehouden. Registratie of gebruik van deze site is onderworpen aan de algemene voorwaarden en het privacybeleid. Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Cookie-overzicht | Adverteren