“Komkommerkrimpfolie was een van de successen”

2021-11-29 10:42:05 By : Ms. Susan Qian

Tholen - Het is niet meer te tellen hoeveel trailers komkommers hij heeft verzegeld. Het waren er in ieder geval zo veel dat Ronald Borst het proces kon dromen. Jaren later kwam dit goed van pas als groente- en fruitverpakkingsexpert. Volgend jaar rondt Ronald zijn 40-jarig dienstjaar af bij Van der Windt Verpakking, sinds 2013 onderdeel van de Koninklijke Paardekooper Group.

“Tijdens mijn schooltijd heb ik honderden trailers verzegeld. Aan het eind van de vrijdagmiddag dachten we klaar te zijn, maar dan kwam er vaak iemand met een aanhanger. Er kwam geen einde aan de stroom komkommers….Ik had ooit een hekel aan ze”, herinnert Ronald uit het Westland zich. “Jaren later kwam ik via Van der Windt in aanraking met komkommerkrimpfolie en konden we een recept bedenken dat perfect vouwt - en naadloos krimpt om de komkommer. Het is een van mijn succesnummers geweest. In de hoogtijdagen verkochten we maar liefst 500 ton komkommerkrimpfolie in de wereld."

AGF-verpakkingsexpert Hoewel Ronald er een sport van maakt om alle verpakkingsconcepten te verkopen, is Ronald vooral een expert op het gebied van AGF-verpakkingen. Het begon allemaal met bedrukte aardappelzakken. “Ik solliciteerde toen ik nog in militaire dienst was bij Van der Windt Verpakking en kon gelijk beginnen. Ik verving iemand die het printen voor klanten had geregeld. Het was toen erg populair. Dat vond ik interessant en binnen de kortste keren stond ik bekend als printexpert. We leverden in die tijd heel veel aardappeltelers, die allemaal een eigen bedrukte zak hadden. De NVWA wilde er een kentekencode op hebben, dus dat moest ik allemaal regelen en in de tussentijd verkocht ik ook die tassen. Ondertussen ontwikkelde de druktechniek zich razendsnel en richtte ik voor Van der Windt mijn eigen ontwerpstudio op. Uiteindelijk kreeg ik de keuze om ofwel de grafische ofwel de commerciële kant te gaan en ik koos voor het laatste. Maar ik haal nog regelmatig mijn vergrootglas uit mijn zak om de bedrukking te inspecteren.”

Allround Vanuit de aardappelzakkenverkoop groeide Ronald door tot een allround salesmanager binnen het zich snel ontwikkelende bedrijf. Oprichter John van der Windt begon met de verkoop van bloemenhoezen en slazakken en leverde deze aan het centrale inkoopbureau van de Nederlandse Tuinbouwveilingen. De vraag werd al snel zo groot dat het Duitse productiebedrijf waar de tassen werden gemaakt werd overgenomen. Later stapte Van der Windt ook in het karton, wat het bedrijf uiteindelijk tot een aantrekkelijke overnamepartner maakte.

“Ik zal nooit de dag vergeten dat John op kantoor kwam en me vertelde dat hij het bedrijf ging verlaten. “De motor is uit het bedrijf” dacht ik toen, “dat wordt de ondergang”. Daar had ik het mis, het ging maar door en eigenlijk ging het nog beter. Sindsdien maak ik me nooit meer zorgen als een collega op een sleutelpositie koos voor een carrière buiten het bedrijf.”

War on plastic Alle ontwikkelingen houden het vakgebied enorm interessant. “De groeiende vraag naar gemaksvoedsel heeft natuurlijk een enorme impact gehad. Waar we vroeger vrachtwagens vol slazakken naar de verpakkingsloodsen brachten, verkochten we in de loop der jaren steeds meer verpakkingsoplossingen en -technieken. Zakken werden folies voor onder meer verpakken van gesneden sla. Natuurlijk moesten ze ook soepel over de automatische vul- en sluitmachines lopen. Hier is veel op doorontwikkeld en in 2018 wonnen we met WinScribe de NL Packaging Awards waarmee we met een speciale lasertechniek gelamineerde folie kunnen verwerken tot een hersluitbare verpakking. Dit resulteert in minder materiaalgebruik en een uiterst gebruiksvriendelijk ontwerp. Maar tegenwoordig houdt de 'war on plastic' ons bezig. Het is mooi dat de aardappelmarkt waarmee ik mijn carrière ben begonnen hierin voorop loopt. Voor de Engelse retail ontwikkelen wij aardappelzakken van volledig recyclebaar papier. Natuurlijk heeft dat materiaal zijn eigenaardigheden waar je een oplossing voor moet bedenken. Het moet immers ook rendabel blijven voor de verpakkers.”

Merknaam Hoewel Van der Windt Verpakking sinds 2013 onderdeel is van Koninklijke Paardekooper Group, is de naam tot dit jaar blijven bestaan, ook bij vorige eigenaren. “In de AGF-sector is het zeker een belangrijk handelsmerk geweest. Sinds vorig jaar mogen we vanwege het honderdjarig bestaan ​​van Paardekooper het predikaat Koninklijk voeren. Toen is besloten dat alle aangesloten bedrijven voortaan onder deze familienaam gaan opereren, ook wij. De naam Windt blijft bestaan ​​als merknaam voor onze producten. Gelukkig maar, want de drie W's in het logo staan ​​min of meer op mijn hart getatoeëerd”, besluit Ronald. 

Dit artikel verscheen eerder in nummer 11, jaargang 34 van Primeur. Zie www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie: Ronald Borst ronaldborst@paardekooper.com 

Publicatiedatum: do 24 dec 2020 Auteur: Marjet Lubbers © GroentenNieuws.nl

Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.

Wilt u ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier

Ander nieuws uit deze sector:

<< Terug | GroentenNieuws.nl

Schrijf u in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Je ziet deze pop-up omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Als je deze melding altijd ziet, heb je je cookies uitgeschakeld en blijven ze verschijnen.