COO Bol.com: 'Zo min mogelijk lege lucht door slimme verpakkingen' | NT

2021-11-29 10:32:11 By : Mr. Jack Zhang

Bestellingen zo efficiënt mogelijk inpakken is een grote uitdaging in e-commerce. Want als je een droogrek, gieter en speelgoedauto samen inpakt, is er altijd een lege ruimte. Met de eigen duurzaamheidsambitie in het achterhoofd – het terugdringen van de CO2-uitstoot per verpakking tot 0 gram in 2025 – ontwikkelde Bol.com in samenwerking met fabrikant CMC een multiverpakkingsmachine. Vincent Weijers, directeur logistiek en operations bij Bol.com, vertelt over de voordelen en uitdagingen die daarbij kwamen kijken.

We hadden al goede ervaringen met het automatisch verpakken van pakketten met één artikel. Hiervoor werken we al met tien monoverpakkingsmachines. Maar deze nieuwe multiverpakkingsmachine kan de afmetingen van meerdere artikelen tegelijk scannen en vouwt er één kartonnen doos omheen. Uniek is dat de machine geschikt is voor zo'n divers assortiment als dat van Bol.com, met onze 34 miljoen artikelen en bijna evenveel verschillende artikelmaten. Door slimmer te verpakken op maat worden de verpakkingen kleiner, is er minder verpakkingsmateriaal nodig en houden we zo min mogelijk lege lucht over. Zo maken we beter gebruik van de ruimte in de bestelwagens en zijn er dus minder ritten nodig om hetzelfde aantal stuks af te leveren.

Wat waren de grootste ontwikkeluitdagingen?

Als je iets nieuws probeert, gaat nooit alles meteen goed. Dat is het leuke en tegelijkertijd frustrerende van innovatief zijn. Orders met meerdere artikelen arriveren in een krat op de lopende band bij de multi-inpakmachine. Deze scant de hoogte, lengte en breedte van de verschillende artikelen, snijdt de kartonnen doos op maat en vouwt deze vervolgens precies om de artikelen heen. Het pakket rolt vervolgens automatisch door naar de sorteerafdeling. Toen we begonnen met testen, bleek dat de kratten in eerste instantie niet goed door de machine werden opgetild. Ook hebben we moeten leren dat bepaalde artikelen niet geschikt zijn om met deze machine in te pakken, zoals sommige artikelen met vloeistoffen. En we hebben getest met de combinaties van verschillende artikelen. Bepaalde algoritmen liggen ten grondslag aan het verpakkingsproces. Zo zijn er maximale afmetingen aan de artikelen die geschikt zijn om op deze manier te verpakken. Het duurt even voordat je daarin een patroon ontdekt. De machine die we nu gebruiken is dan ook een prototype. Begin 2022 gaan we vijf multi-inpakmachines in gebruik nemen, dit zijn de doorontwikkelde versies.

Kunnen uw concurrenten in e-commerce nu ook profiteren van uw ontwikkelingsdrang?

De fabrikant mag ook met anderen samenwerken, dat klopt. We hebben wel een first mover-voordeel. Wij zijn al met deze machine bezig en hebben maanden specifiek voor onze situatie kunnen testen. Duurzame ontwikkelingen moet je niet monopoliseren, uiteindelijk is het beter om te delen. Dat anderen zo'n machine gewoon kopen nadat we er veel tijd en energie in hebben gestoken, dat zie ik als het lot van degenen die innoveren. Als innovator loop je voorop en we zijn oprecht trots op deze mijlpaal.

Je geeft aan dat de duurzame ambitie de belangrijkste drijfveer is voor dit soort innovatie. Maar is efficiëntie niet ook gewoon geld?

Duurzaamheid zou voor iedereen een prioriteit moeten zijn. Ik zou bijna willen zeggen: het is onze license to operate. In 2020 hebben we de CO2-uitstoot per pakket met 39 procent verminderd ten opzichte van 2018; een belangrijke stap op weg naar de ambitie om onze directe voetafdruk in 2025 terug te brengen tot 0 gram CO2-uitstoot per verpakking. Sommige besparingen lijken niet zo belangrijk, maar de impact is vaak groter dan je denkt. Zo hebben we in 2018 ons karton een stuk dunner gemaakt. Dat jaar bespaarden we een stapel karton van zevenduizend meter. Om een ​​beeld te schetsen: dat zijn net 23 Eiffeltorens op elkaar gestapeld. Al onze gebouwen in Nederland en België draaien op 100 procent zonne- en windenergie en we verduurzamen onze eigen processen zoveel mogelijk. En waar mogelijk passen we geen extra verpakkingen toe. Omdat de beste verpakkingsreductie niet verpakking is.

Wat is de volgende stap om processen te verduurzamen en te stroomlijnen?

Bij Bol.com zijn we erg bezig met testen en piloten. Je leert het meest door op feiten gebaseerde dingen te proberen. We zijn er dus zeker nog niet! We kijken nu vooral naar onze last mile, hoe we die kunnen verduurzamen. Dit heeft te maken met de verpakkingsdichtheid en het soort transport. Maar we kijken ook kritisch naar ons assortiment. Momenteel bieden we voor de helft van de artikelen in ons assortiment een duurzaam alternatief; volgend jaar willen we ervoor zorgen dat er een duurzaam alternatief is voor alle producten. We zijn nooit klaar met duurzaamheid.

Onbeperkt lezen? Meld u nu aan voor een gratis proefperiode

Coronamaatregelen in Europa hebben komende periode gevolgen voor logistiek

Nieuwsblad Transport is de krant voor professionals actief in transport en logistiek en wordt uitgegeven door ProMedia Group