Porsche 911 930, youngtimer in beeld - Autoblog.nl

2022-04-21 08:12:01 By : Mr. Ydminer Yu

Auteur: Alwood , gepost 2 januari 2014 om 20:02 – 39 Reacties

Speedsters en Turbo’s kenmerken Porsche van midden jaren ’70 tot eind jaren ’80. Grote zwarte stukken plastic, brede wielkasten en vette banden. Grote spoilers en toch soms nog een randje chroom voor de sier. Centraal in die gloriedagen van het bekende Duitse sportwagenmerk staat de 930.

G-model Slechts het tweede model Porsche 911 ooit. De eerste evolutie. Toen al was het een mateloos populaire machine, maar nog lang niet zo talrijk als nu. Porsche maakte naam door races te winnen, sterke auto’s te bouwen en deze een unieke rij-ervaring mee te geven. Tot 1974 gebeurde dat met chromen bumpers, een slanke koets en in de eerste jaren zelfs een gevaarlijk korte wielbasis voorzien van smalle wielen.

Dat waren de eerste jaren, tegenwoordig de échte klassieker Porsches. In 1974 merkt Porsche haar succes en komen ze met een update. Het opfrissen van het bestaande 911-recept moet de auto voor een nóg grotere groep aantrekkelijk maken. Voornaamste doelwit: de Amerikanen.

Bredere spatborden, grotere bumpers (die daadwerkelijk paaltjes op lage snelheid op kunnen vangen) en brandstofinjectie maken de 911 vanaf 1974 nóg vriendelijker voor dagelijks gebruik. Dit zonder het labeltje ‘sportwagen’ te verliezen. Softer, maar in die tijd nog steeds zeer snel. Instappen kan vanaf 150 pk, al snel groeit het vermogen in verschillende uitvoeringen tot 210, 230, 260 en zelfs 300 pk tussen 1974 en 1989.

Foutief duidt men het in 1974 geïntroduceerde ‘G-model’ Porsche 911 vaak aan als ‘930’. Dit bijzondere nummer is specifiek voorbehouden aan de 260 en 300 pk, extra brede, turbo-modellen. Eén jaar later in 1975 geïntroduceerd.

Turbo 930 Niemand doet het in 1975. De rallysport wil er nog niet aan, laat staan de Formule 1. Slechts Le Mans gaat de straatauto’s voor. Daar blijken de blaasinstrumenten zo succesvol, dat Porsche ze ook op een straatauto schroeft. Ze maken het mogelijk flink meer vermogen uit een bescheiden pakketje te halen.

Techniek Eén turbo gebruikt Porsche om uit een motorinhoud van 2994cc pak-m-beet 260 pk te peuteren. Zo groot als een flinke appel en (rechts) tegenover de uitlaat (links) gemonteerd in de hoek van de achterbumper. De 930 gebruikte een erg lage compressie-ratio (6,5:1) en maximaal 0,8 bar turbodruk. Naast de 260 pk bij 5500 toeren per minuut kwam er bij 4000 toeren 343 Nm vrij. Genoeg om bestaande 5-versnellingsbakken in de soep te draaien. Om die reden monteerde Porsche nog lange tijd een ‘schamele’ 4-versnellingsbak in de 930.

Slechts 6 cilinders en 4 versnellingen maakten de Porsche 930 niet minder berucht. In 5,5 seconden sprintte de eerste turbo’s naar 100 km/u. Mede mogelijk gemaakt door een gewicht van krap 1200 kg.

Maranellos’ snelste, de kersverse 360 pk Ferrari 512, had 5,4 seconden nodig. Lamborghini deed het met 4 liter, 375 pk V12 niet beter. Terwijl die auto’s richting midden jaren ’80 vooral steeds zwaarder (en langzamer) werden snoepte Porsche steeds weer tienden van haar tijden af. De snelste 1984-er 3,3 liter 330 pk 911 930 had slechts 4,8 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u.

Kopen? Vanaf 1974 beschermt Porsche haar 911’s veel beter tegen roest. Galvaniseren en goede bodembescherming maken het ontzettend sterke auto’s. Na jaren door de pekel jagen kan er absoluut iets roesten, nette exemplaren kunnen het daarentegen ontzettend lang volhouden zonder een krimp te geven.

Turbo’s neem je helaas niet zomaar mee. Enkele tienduizenden euro’s mogen ze tegenwoordig opbrengen. Soms gerestaureerd, soms nog in hele nette staat verkerend. Er zijn er genoeg om bomen gevouwen en wellicht loop je tegen een restauratie-object aan. Goedkoop zal een ‘wederopbouw’ echter ook niet zijn.

Vanwege de historie, successen en de verbluffende prestaties liggen turbo-prijzen hoog. Op budget is een ‘normale G’ beter om naar uit te kijken. Voorzien van het M491 optiepakket (Supersport) zijn 911’s zonder turbo ook met de extra brede wielkasten geleverd.

Koop een Turbo omdat die halve ton Euro’s in je matras toch niet zo lekker slaap. Omdat Magnus Walker er he-le-maal fan van is. Koop hem voor het pure, het onbesuisde turbo-gevoel, laag gewicht en stille doodswens. Koop hem vooral niet om in een schuur te zetten.

Super wagen! Me pa heeft er toen de 996 nog nieuw was een witte getuned targa bij gehad. Dat ding was echt super mooi ook. Ipv 4 bak zat er een rally 5 bak in met de 1 onder de R. Ipv 1 carburateur ha die er 6 en kuipstoelen blauwe kruisgordels. Helemaal dik!

@3246cm252kw: Jouw pa is een Koning, diep respect! Wat rijdt hij nu?

@alcantara: haha grappen maker. Wisselt veel maar hoofdzakelijk BMW.

Hahaha Foutief duid, zonder dt?!

Die zou ik later wel willen hebben!

The original widow-maker! Veel zijn er niet meer van, omdat ze vaak gecrasht zijn.

Geen young- maar gewoon old timer…

Wat een fantastische auto’s zijn dat toch, maar allejezus wat was Porsche toen arrogant met hun advertorials. Dat zal wel komen omdat die advertentie voor de Amerikaanse markt was.

Of koop hem, omdat je het gewoon een hele mooie auto vindt!

Ik wil die.. en dan een beetje tunen

Fantastische auto zou ‘m graag willen hebben, schijnt wel een hele linke auto te zijn

@matje140: Zeg maar bloedjelink dit soort auto zonder ervaring om een hoek gooien resulteerde meestal in achterwaarts de bocht uitkomen, of haaks de bocht uit tegen van alles wat je langs de weg kunt vinden. Niet voor niks de widowmaker genoemd, te hard en te enthousiast en tis gebeurd met je. De kever (de oude) stond daar ook bekend om motor achter de achteras de neus weegt geen ruk dus grip voor niks tot nihil, sturen en/of remmen had geen zin en hop daar ging je, het enige wat je er tegen kon doen was zand of cementzakken voorin leggen maar daar werd je weer te zwaar mee, dan de bandenspanning maar aanpassen, en je rijstijl aanpassen.

Oke ik geef 1 ding toe ik ben geen Porsche liefhebber maar die 930 van toen, bloed en bloed mooi, die waren toen al niet te betalen.

Geweldige wagen! Met die heerlijke spoiler!

Voor mij graag een van de laatste series, een 3,2 coupé met G50-bak. Niet om hard te gaan, gewoon om op mooie dagen te touren met een luchtgekoelde flat-six achter de kont. Puur genieten.

zo mooi maken ze ze niet meer. de nieuwste is helemaal niet om aan te zien

@gerjan: Singer is wat je zoekt. Zelfs beter dan het origineel.

Mooie bak, maar die halve euro ton onder m’n matras ligt toch beter dan met een dikke Turbo op de onverlichte oprit.

De G modellen waren dan misschien minder ‘ rudimentair ‘, maar ’t is wel gewoon hard werken.

Nooit een Turbo gehad maar wel twee stuks van deze generatie Porschas – Ze roesten, het hele galvano verhaal is een sprookje, te mooi om waar te zijn = is te mooi om waar te zijn. Ze roesten wel degelijk laat je nix wijsmaken. – De fijnste van deze serie vond ik de 911 Carrera met de nieuw ontwikkelde versnellingsbak, de mooiste was mijn 2.7 liter coupe zonder enige spoilerts, mistlampen of die dikkere Carrera kont. Alleen is de 2,7 liter motor een hele dure jongen qua revisie, deze motor is een tussenmodel, met magnesium carter, maar die kocht ik omdat de legendarische 917 ook zo’n carter had. – Verder kun je met nat weer het beste veilig achter een vrachtwagen kruipen en absoluut niet proberen om de held uit te hangen. – De verwarming wel, beter het ontbreken ervan en ’s winters duurt het een eeuwigheid eer de dertien! (13!) liter motorolie is opgewarmd. – Olie niet goed opgewarmd en toch trappen, trek de portemonnaie maar open. – Nooit je voet van het gas afhalen als je’em te hard in een bocht zet, je hart kruipt in je luchtpijp maar sturen, sturen en nog eens sturen. – Het duurt echt maanden eer je zo’n wagen een beetje doorhebt qua rijden – Ze zijn duur in onderhoud en echt niet zo goed als men beweert. – De meest eigenaren hebben weinig tot geen gevoel voor humor noch eigenspot. – Benzine verbruik is weer erg goed, 1:10 1:12 bij normaal gebruik is goed te doen. – Boven de 3500 RPM gaat zo’n ding los, het lijkt dan wel alsof Brünhilde achterin zit te gillen als een sado mascochistische minnares die nog meer met de zweep wil, een heerlijk geluid en gevoel. – Ze zijn het leukste op oude Franse of Duitse binnenwegen, te tussensprints zijn werkelijk fantastisch – Politieagent die me staande hield omdat ik 130 reed ipv 100 en me vroeg waarom ik te hard reed vroeg ik : “Wilt u eens proberen 100 te rijden met dat kreng?” Da’s het gemene van zo’n oude Porker, ze willen naar de horizon toe en die opvreten, terwijl ze er geen moeite mee hebben je onderweg te vermoorden. Been there, done that, don’t need another one.

Maar ow ow ow wat was die bronskleurige met zijn zwarte Fuchsvelgen 2.7 mooi met zijn lichtbruine interieur, da was echt mijn lieveling. De huidige eigenaar is er nog steeds dolgelukkig mee, doet hem nooit meer weg !

@desjonnies: Ow ja, de verlichting is het beste te vergelijken met een setje gloeiende spijkers, ’t is dan wel Halogeen maar je begreep meteen waarom in Frankrijk geleverde 911’s altijd twee van die dikke Cibie lampen voerden.

@desjonnies: Alles wat je zegt klopt als een bus, behalve 2 dingen: eigenaren kunnen tegen zelfspot (maar dat is zeldzaam) en onderhoud is goed te betalen (en ook zelf te doen). Ik heb zelf een SC uit ’81, 204 pk maar wat een plezier om in te rijden. Inderdaad zoals je zegt, vanaf 3500 vliegt ie ineens omhoog richting de 6500 en schreeuwt ie het uit. Geweldig! Maar ja, de verlichting is ruk, verwarming nog veel erger (beslagen ruiten anyone?) Maar zo leuk om te rijden, dat ik deze als DD prefereer boven mijn 996. Ben nu wel op zoek naar een combi van deze 2 auto’s, en daarom al een tijdje op zoek naar een nette GT3. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan..

Inderdaad, zo leuk om te rijden, dat was ik vergeten, zo basic en recht voor z’n raap. Gelukkig dat jij ook voorzien bent van zelfspot, de meeste andere eigenaren vond ik nogal zurige figuren die er -naar mijn mening- te serieus mee omgingen, want ’t zijn gewoon scheurijzers. Goeie scheurijzers Wanneer mag ik weer eens een stukkie?

Wat de koplampen betreft, was ik ooit woest op Clarkson die een oude 911 om zeep hielp. Punt 1 vind ik dat geen enkele auto zoiets verdiend, zelfs een Morris Marina niet; maar hij reed een oude 911 aan diggels waar de zeer zeldzame kangourou koplampen inzaten. Dat zijn koplampen met twee reflectoren, 1 voor dim- en eentje voor grootlicht. Die wilde ik altijd hebben, maar die waren niet te vinden en anders waren ze rond de € 1000 per setje, gebruikt. Ze zaten in de 911 die hij aan barrels reed. Wat een neandertaler die vent !

@desjonnies: Je minpunten kloppen zeker, maar zijn klein bier tegen die van de concurrentie uit die tijd. Voor hun tijd waren het gewoon puike sportwagens, maar inderdaad zeker niet perfect. Maar vandaag de dag nog aantrekkingskracht door hun charme en karakter. Wil je een klassieke 911 zonder de grootste nadelen van deze oldtimers (verlichting, verwarming,…) moet je je pijlen richten op een 993…

@desjonnies: inderdaad een hele mooie kleur! Zo een als de witte met strepen hebben ze in de film Goldrunner gebruikt in het begin van de jaren ’80.

Was mijn droomauto! (niet meer helaas)

@Carreza: Als dat het eerste is waar je aan denkt bij de naam Singer moet je je naam veranderen naar Carina.

@rob68: vrees niet, liever naaien in een Singer dan met een Singer.

Oh oh oh wat een heerlijke wagen zeg! Sowieso zijn pre 996 Elfjes standaard heerlijk. Maar dit slaat toch wel alles hoor! Damn! Altijd leuk de youngtimers in beeld!

Mijn eerste autoboek en staat nog steeds op een mooie plek in de boekenkast: http://www.secondhand-books.co.uk/Motoring/000055.jpg

“Nothing even comes close”, en daarmee is alles gezegd. Wat een geweldig puur apparaat en wat een ongelooflijk mooi design. Niks maar aan doen, top!

Die optie M491 staat ook wel bekend onder de titel WTL (WerksTurboLook).

@Gideon: Klopt, wagens met deze optie zijn helaas quasi even duur geworden als Turbo’s…

Mooie wagen dat wel, youngtimer, ik zou toch al over oldtimer durven te gaan spreken.

Moest ik ooit een 911 gaan bezitten zou het toch niet deze zijn. Z’n opvolger de 964 doet me dan toch nog net dat tikkeltje meer.

Maar ze zijn mooi, zelfs in afschuwelijk lelijk bruin kan die wagen er nog goed uitzien.

This thread needs more pics!

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North